Villafranca de los Barros

4 april 2022 - Villafranca de los Barros, Spanje

Hoewel ik pas morgen van plan was een nieuw verhaaltje te publiceren (dan heb ik er precies een week lopen opzitten), doe ik dat maar vandaag, want morgen wordt het een lange etappe en er is regen voorspeld. Waarschijnlijk zal ik dan niet veel zin of tijd hebben.

Inmiddels ben ik de etappe plaatsen El Real de la Jura, Monesterio, Fuente de Cantos en Zafra gepasseerd en ben ik nu in bovengenoemde plaats. Hier en daar heb ik kunnen combineren. Morgen ben ik in Torremejia en dan zal ik er ca. 195 km. op hebben zitten. Daarnaast heb ik Andalusië verlaten en loop ik al een paar dagen in de Extramadura. Zo, dit voor de geïnteresseerden in topografie😉

Het weer is tot nu toe goed, meestal zonnig, maar er staat voortdurend een stevige koude wind. De jas is nog niet uit geweest. Morgen dus regen, hoort er ook bij zullen we maar zeggen.  De route is verder overwegend prachtig en afwisselend. Heuvels, met glooiende weggetjes (dat klinkt lieflijker dan het soms was 🥵) worden afgewisseld met volkomen open terrein, waar verder niets anders is dan grote leegte. Ook geen dorpjes of zo. Nou ja, zo nu en dan kom je een Camino ganger tegen. Het is op geen enkele wijze toeristisch, slechts locale mensen en in de dorpen dienovereenkomstige winkels en eetgelegenheden. Geen menukaart is vertaald (als er al een is) dus voortdurend google translate raadplegen. Iedereen is wel super vriendelijk en behulpzaam. Ook onderweg wordt je telkens begroet met een buen camino. Met een Jacobsschelp aan de rugzak ben je heel herkenbaar.

De laatste dagen verblijf ik in hotels of kleine hostels. Die herbergen met slaapzalen zijn niet helemaal mijn ding, hoewel ik ze zo nu en dan zeker weer zal opzoeken. Mede Camino gangers zie en spreek ik toch wel, zeker als het maar een klein dorpje betreft. Gisterenavond bijvoorbeeld, het was zondag en dan is bijna alles gesloten. In de toch vrij grote plaats stapte ik ‘s avonds willekeurig een pizzeria binnen en daar zaten tot onze wederzijdse verrassing de Nederlandse fietsende camino gangers vader en dochter, die ik dagen daarvoor eerder gezien had. Zij een beetje tegenslag gehad en ik wat verder doorgelopen. Het werd een super leuk etentje.

Even een gek voorval vertellen: onderweg gisterenochtend kwam ik op m’n pad een watertje tegen dat ik moest passeren. De aanwezige stapstenen zagen er mij te glibberig uit, dus wat te doen? Dan maar de schoenen en kousen uit en met de sandalen aan door het water, dat ging prima. Bijkomend probleem: het was die ochtend super koud en dat gold ook voor m’n vingers. Probeer dan maar eens dubbel gestrikte veters los te maken, niet te doen dus! Dan wat? Een meegenomen vork bracht uitkomst, daarmee was het zo gepiept. Weer vast maken duurde eindeloos lang.

Al met al vermaak ik me prima, is de fysieke toestand goed, dus tot een volgende keer maar weer.