Salamanca

17 april 2022 - Salamanca, Spanje

Vandaag eindigt deel 1 van de Camino de la Plata en begint deel 2. Vooraf heb ik me dat niet zo gerealiseerd, maar Salamanca is echt een soort breekpunt van deze Camino. Allereerst ligt deze stad ongeveer op de helft van de totale route. Dat klopt wel, want ik heb er volgens m’n boekje nu een kleine 500 km. opzitten.
Best veel lopers houden het nu voor gezien, meestal vanwege beperkte vrije dagen. Dat betekent ook dat ik van veel van mij bekende lopers vandaag afscheid heb moeten nemen. Ook omdat een aantal daarvan meerdere dagen in deze plaats blijven hangen. Heel spijtig, want ik heb de afgelopen tijd zo veel plezier met ze gehad. Mede vanwege het mooie weer de afgelopen dagen hebben we veel tijd doorgebracht op terrasjes, waarbij er ook het e.e.a. genuttigd is zullen we maar zeggen. Daarnaast ook bijna elke dag ‘s avonds met elkaar gegeten. Het gaat te ver om ze hier allemaal te vermelden, maar verleidelijk is het wel, want allemaal hebben ze wel iets eigens en bijzonders dat het delen waard is.

Ik ben wel blij dat de Paasweek nu achter de rug is. Een hele vrije week in Spanje en daardoor ook veel drukker in herbergen en hotels. De laatste drie dagen was er bijna geen winkel open. Gek genoeg was op Goede Vrijdag, in het dorpje waar ik toen was, de supermarkt juist weer wel open. In elk geval heb ik meer tijd doorgebracht in herbergen en dat is feitelijk best goed gegaan, goed geslapen ook.

Het landschap de afgelopen dagen was weer erg afwisselend. Dan weer over mooie dehesa’s (privé terrein, waarop koeien vrij rondlopen over het onontgonnen terrein) onder de kurkeiken, dan weer over geheel open terrein, waar je eindeloos ver kunt kijken. Maar bijna altijd wel in meer of mindere mate omhoog of omlaag. Stukken over en langs saaie asfaltwegen zitten er ook bij hoor. En oh ja, eindelijk heb ik ook de beroemde Iberico varkens gespot. Daar heb ik al het e.e.a. van op. Heerlijk!

Nu ben ik in de mooie stad Salamanca en volgt dus deel 2 van deze Camino en ongetwijfeld kom ik weer nieuwe leuke mensen tegen en misschien ook nog wel een paar bekenden. We zullen het zien. Morgen een lange etappe van 37 km en daarna een naar Zamora, dat moet ook een mooi stadje zijn.
Tot de volgende keer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marianne:
    17 april 2022
    Op de helft en zo te lezen gaat het aardig lekker zo. De vork nog maar een keer nodig gehad 😉 en je ontmoet gezellige mensen. Ik wens je veel succes bij de volgende 500 km. Blijf vooral schrijven en foto's maken. Daar geniet ik elke keer weer ontzettend van!
  2. Geert:
    18 april 2022
    Prachtige natuur en mooie foto’s Frank, succes met de 2e helft.
  3. Peter Wesstein, broer van....:
    18 april 2022
    Gaat allemaal voorspoedig dus. Hopelijk ook deel 2. Mooie foto's ook!
  4. Jaap:
    18 april 2022
    Mooi te lezen dat het je erg goed gaat. Op naar ook een mooie 2e 500 km.
  5. Vincent en Petronel:
    19 april 2022
    Prachtige foto's, Frank. ik zie dat er nog sneeuw ligt op de bergen: het voordeel van vroeg in de lente op pad gaan. Geniet van alle ontmoetingen, van de wijn en de natuur. Succes met de komende kilometers!
  6. Frank Arbouw:
    19 april 2022
    Mooi om je zo te kunnen volgen. Ik moet steeds op de kaart zoeken waar je nu zit. Al 500km gelopen. Nu op naar het tweede deel. Ik blijf je volgen