Santiago de Compostela 2

25 mei 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Het is woensdag 26 april en ik zit in Rotterdam Centraal op een bankje op het perron te wachten op de Thalys die me straks naar Parijs zal brengen. Het is nog vroeg. Een vrouw met een hondje en ik zijn nog de enige wachtenden. Om mijn eigen spanning een beetje te breken bel ik mijn vader om nog maar eens gedag te zeggen. Ik vind het toch zo bijzonder zegt hij telkens. Ja, dat vind ik ook en het maakt mij niet geruster.

Later in de trein blijkt de vrouw met het hondje de stoel naast mij geboekt te hebben. Nog weer later komen we aan de praat en blijkt dat zij een fanatiek lange afstand wandelaar is geweest. Vele tochten staan op haar naam, waaronder, net als ik, de Omloop van Goeree Overvlakkee (110 km). Het werd een leuk gesprek en niet alleen over wandelen.

Feitelijk was dit de eerste spontane bijzondere ontmoeting met een even bijzonder persoon. En vele zouden er nog volgen. Wat heb ik genoten van al die ontmoetingen en wat zijn er toch veel leuke mensen op de wereld. Zij hebben allemaal bijgedragen aan mijn onvergetelijke reis. Een reis die zeker niet altijd makkelijk was maar ook zo veel hoogtepunten kende.

Zoals vandaag. Vanochtend heb ik de pelgrimsmis bijgewoond in de grote kathedraal van Santiago. Samen met honderden mede pelgrims en andere belangstellenden. Compleet met een groot kinderkoor en natuurlijk het zwaaien van het grote wierookvat. Emotioneel en heel indrukwekkend. Een mooi slotstuk van een mooie reis.

Dan is dit ook mijn laatste blog. Ik heb het altijd leuk gevonden om te doen. Ik wil graag alle volgers bedanken voor de belangstelling en de vele leuke reacties. Jullie belangstelling heb ik altijd zeer op prijs gesteld. Morgen weer thuis. Ook heel leuk!!!

1. Cees en Tonny Nieuwkerk:
    25 mei 2017
    Jammer Frank, want het was een boeiend verslag (t begon soms wel te kriebelen!)
    En tot slot, het begin schrijven, maakt de cirkel weer rond
    En als klap op de vuurpijl, weet je ook nog het juiste antwoord op het raadsel: THUIS
  2. Anneke Hoogelander:
    25 mei 2017
    Het ziet er zeker niet uit als een vakantie. Heb wat zitten grasduinen door alle blogs van de afgelopen weken, leer je gelijk heel anders kennen. Heel indrukwekkend allemaal. Ik ben nooit jaloers op mensen, maar dat je zo'n trip kunt maken, is voor mij wel iets om bijna jaloers op te worden.
    Ik schat in dat je al die foto's gewoon met je mobiel of tablet maakt?
    Je moest maar eens een lezing geven als je weer een beetje uitgerust bent. Met dat verhaal kun je gemakkelijk wel een avond vullen.
  3. Henk en Ria Aalbregt:
    25 mei 2017
    Frank, dit ga je nooit vergeten, onbetaalbaar!
  4. Dirk Jan:
    26 mei 2017
    Bedankt voor je verslagen en mooie beelden.
  5. Nelie.griffioen:
    30 mei 2017
    Hoi Frank,
    heb je inmiddels al gesproken,maar wil je nogmaals heel hartelijk bedanken voor je mooie en boeiende verslagen.Het was net of ik weer een beetje "meewandelde",(alhoewel niet in jou tempo hoor)....Hopelijk kun je het "gevoel"nog een beetje vasthouden,altijd jammer dat je weer zo gauw in je oude ritme zit.
    Maar je bent weer een ervaring rijker,en wat voor een!!
  6. Vincent en Petronel:
    28 juni 2017
    Hoi Frank,
    Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep: een knappe prestatie!
    Ik weet niet of deze reactie nog aankomt en gelezen wordt na zoveel tijd. Wij zijn inmiddels terug van onze campertocht. Jouw verslagen van de laatste camino-week heb ik net pas gelezen. Met plezier, want je schrijft heel beeldend. Jouw innerlijke tweestrijd herken ik van mijn tocht destijds. Staat ook in mijn aantekeningen, die ik nog steeds af en toe herlees. Je bent in Santiago. Ja, jouw indruk van de stad herken ik ook. Wel jammer dat je niet naar Finisterre bent gegaan. Maar je verlangen naar thuis was kennelijk te groot. En nu je weer thuis bent kun je genieten van een ervaring die je zeker nog lang bij zal blijven. We spreken elkaar spoedig!
  7. Alice:
    28 juni 2017
    Dank voor je reacties Vincent. We gaan elkaar zeker spreken en ervaringen uitwisselen.