Inleiding

24 maart 2022 - Zevenbergen, Nederland

"Het kan weer", een veel gehoorde kreet de laatste tijd. En begrijpelijk ook. Na een periode van twee jaar met, vanwege Corona, grote en kleine beperkingen in onze bewegingsvrijheid, zijn al die beperkingen inmiddels vervallen. Ook mijn geplande volgende Camino werd daardoor twee jaar uitgesteld. Na de Camino del Norte reis, vijf jaar geleden alweer, ontstond al snel het plan om zo'n intense ervaring nog eens te beleven. Na het overlijden van Alice in 2019 verdween dat plan naar de achtergrond, maar in 2020 kwam het in gesprekken met vrienden weer regelmatig ter sprake en begreep ik dat er genoeg redenen zijn voor een nieuwe Camino. En toen kwam Corona en werd alles anders.

Nu kan het dus weer. Ook al is het opnieuw een onrustige tijd met de huidige oorlog in Oekraïne. Het wordt de Camino de la Plata, een route die vanuit het zuidelijke Spanje, Sevilla, dwars door Spanje naar het noorden loopt en natuurlijk eindigt in Santiago de Compostela. Een traject van ruim 40 etappes en met een lengte van 1000 km de langste Camino in Spanje. Met relatief weinig deelnemers, een van de rustigste ook. Niet zo gek, want met name de regio Extramadura kenmerkt zich door uitgestrekte leegte met maar weinig dorpjes en steden en 's zomers grote hitte. Precies de reden dat ik al eind maart start, dan is het nog goed te doen. En drukke Camino's vermijd ik liever!

Net zoals vijf jaar geleden zal ik proberen een blog bij te houden. Ditmaal echter zeker niet dagelijks en in welke regelmaat dan wel weet ik nog niet. Ik laat dat over aan het moment.

1. Henk LOOIJE:
    27 maart 2022
    Vriend , we gaan je volgen. Een heel avontuur. Geniet.
  2. Jurgen:
    27 maart 2022
    Heel veel plezier op deze bijzondere en uitdagende Camino. Ik volg je graag.
  3. Geert:
    27 maart 2022
    Veel plezier Frank, ik ga je volgen.
  4. Vincent en Petronel:
    27 maart 2022
    We zullen je met veel interesse volgen, Frank. Het maakt niet uit wanneer er een bericht van je komt: doe dat als het jou past. voel je vrij. Wandel met plezier in het hart en om veilig terug. Buen camino.
  5. Peter Wesstein, broer van....:
    27 maart 2022
    Heel veel plezier en goede contacten gewenst. Benieuwd naar je ervaringen
  6. Frank Arbouw:
    28 maart 2022
    Ik hoor net van je dat je deze voettocht gaat maken. Wat een uitdaging. Ik wens je een prachtige tocht met mooie ontmoetingen
    Ik ga je zeker volgen
  7. Mirjam:
    29 maart 2022
    Nu al trots op je, pa! ❤️
  8. Robbin Wesstein:
    Gaaf, succes Frank!
  9. Nico:
    29 maart 2022
    Heel veel succes en plezier, geniet van ‘t avontuur!
  10. Leo en Anne Marie:
    29 maart 2022
    We kijken uit naar je berichten en wensen je veel mooie en bijzondere ervaringen.