Welkom op mijn reisblog!

17 april 2017

Welkom op mijn reisblog

Nog ruim een week en dan is het zo ver. Woensdag 26 april vertrek ik om ca. 18:00 uur met de Thalys vanuit Rotterdam. Ongeveer twee en een half uur later zal ik in Parijs overstappen op een intercity naar Irun, een plaatsje op de grens van Spanje en Frankrijk (zie de kaart). Donderdagochtend om 09:30 uur kom ik daar aan. In de trein kan ik hopelijk een beetje slapen. De donderdag gebruik ik verder om me een beetje te oriënteren en voor te bereiden op vrijdag 28 april: de start van mijn "Camino del Norte", de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela, 850 km verderop.

Een klein stukje achtergrondinfo.: er zijn veel verschillende pelgrimstochten (camino's) naar Santiago. Veruit de bekendste is de Spaanse St. Jacobsroute, die start in de Pyreneeën en ongeveer 780 km lang is. Deze is met ca. 150.000 lopers per jaar ook de populairste route. Mijn voorkeur gaat uit naar de oudere en veel rustiger route langs de Noord-Spaanse kust. Deze route is met de vele hoogteverschillen (en minder overnachtingsmogelijkheden) wel lastiger. We zullen zien. Het gemiddelde per dag zal denk ik ca. 25 km zijn, maar feitelijk kan ik dat zelf bepalen. Overnachten doe ik in "refugios": pelgrims- en/of jeugdherbergen, in stapelbedden op slaapzalen. Back to the basics, maar dat hoort erbij.

De laatste puntjes van de voorbereidingen worden op de i gezet. Alles wat in de rugzak mee gaat ligt op een rijtje uitgestald :) zodat ik goed overzicht houd. De kunst is om zo weinig mogelijk, maar wel het juiste mee te nemen. Elke kilo telt en de rugzak is gauw vol.

Deze website gebruik ik om mijn belevenissen vast te leggen. De vorm waarop moet ik nog een beetje zoeken maar het wordt in elk geval geen opsomming van alle dagelijkse feitjes, dat lijkt mij nogal saai.

Nogmaals welkom op Reislogger! Kom dus snel een keertje terug voor de nieuwste reisverhalen en foto’s. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst!