Santiago de Compostela

6 mei 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Hallo beste mensen, even voor de goede orde: Ik ben er, het is gelukt!
Eergisteren (woensdag) ben ik vlak na de middag Santiago binnengelopen. Een weinig opzienbarend gebeuren overigens, je komt gewoon een grote stad binnen en er is niemand die op je let. Dat weet iedere loper overigens wel en is daarop ook voorbereid. Opvallend ook dat ik de laatste dagen maar weinig 100 km lopers ben tegengekomen. Dat zijn lopers die alleen de laatste 100 km naar Santiago lopen. Dat kan via de vele verschillende aanlooproutes. Tot op het laatste moment een heel rustige Camino dus. De laatste dag, een afstand van maar 20 km., was nog een heel lastige. Nog eenmaal heel veel stijl klimmen en dalen. Pas op het allerlaatste moment zie je dat je Santiago bereikt hebt.

Maar goed, het zit erop. Wat het lopen betreft dan, en dat is maar goed ook, want de spiertjes protesteerden elke dag iets meer. Mijn voornemen om naar Finisterre te gaan is ook uitgekomen. Dat niet alleen, maar ik ben ook in Muxia geweest. Gisteren (donderdag) ben ik op busreis gegaan, als een toerist. Nog nooit gedaan, maar deze keer dus wel, lekker makkelijk. Heerlijk relaxed, samen met meerdere andere pelgrims en ZONDER RUGZAK!
In Finisterre, voor de vroegere pelgrims het einde van de wereld, kwam ik nog een paar oude bekenden tegen op een terras. De vuurtoren van Finisterre, op het uiterste puntje bij de Atlantische Oceaan staat nu model voor “het einde van de wereld”. Een heel bijzondere plek. Muxia daarentegen viel me een beetje tegen. Uiteindelijk is het een zeer waardevolle dag geweest.

Vandaag (vrijdag) heb ik m’n Compostela (een soort oorkonde) gehaald in het Pelgrimsbureau en ben ik ook nog even wezen buurten in de Huiskamer van de Lage Landen, een ruimte op de eerste etage van het bureau, speciaal voor Nederlandse lopers, die daar onder het genot van een kopje koffie of zo, wat sterke verhalen kunnen uitwisselen. Een prima initiatief van Nederlandse vrijwilligers, die daar telkens voor een periode van twee weken verblijven. Vervolgens heb ik om 12 uur de befaamde pelgrimsmis bijgewoond in de grote kathedraal van Santiago. Ook dit keer weer bommetje vol. Helaas bleef het beroemde grote wierookvat dit keer onaangeroerd. Het slingeren ervan is een dure aangelegenheid (er zijn zes man voor nodig) en gebeurt alleen nog bij speciale gelegenheden.

En morgenmiddag vlieg ik weer terug naar huis. Dan is het echt voorbij. Terugkijkend was het opnieuw een groot avontuur. Niet altijd makkelijk, voor wie denkt dat het lopen van een volledige Camino altijd even plezierig is moet er echt nooit aan beginnen. Er zitten lastige, pittige of ronduit stik vervelende momenten bij. Momenten dat je het liefst gewoon thuis bent. Maar overheersend zijn toch de vele mooie momenten, de prachtige natuur, de leuke ontmoetingen, het gevoel dat je als een familie rondloopt. Elkaar moed inspreekt en inspireert, mooie verhalen deelt en elkaar altijd respecteert, hoe verschillend we ook zijn. Dat is het echte Camino leven en dat kan verslavend zijn. Maar niet voor mij denk ik, want vooralsnog is dit wel m’n laatste keer geweest. Feit is wel dat bijna alle lopers op het eind er zo over denken, maar een paar maanden later…….😉

Dit is tevens mijn laatste stukje van deze Camino. Heel leuk dat jullie zin hadden om mij te volgen en ontzettend bedankt voor alle leuke reacties. Daar keek ik elke keer weer met plezier naar uit. Het was mij in elk geval een groot genoegen!

1. Geert:
    6 mei 2022
    Gefeliciteerd Frank met deze prachtige prestatie, kun je trots op zijn. Het was leuk je te volgen.
  2. Leo en Anne Marie:
    6 mei 2022
    Respect, heel veel respect en fijn dat je de tocht goed hebt doorstaan. Nu lekker naar huis, uitrusten en nagenieten van de mooie momenten. De mindere momenten zou ik daar lekker achterlaten :-)
  3. Jurgen:
    6 mei 2022
    Prachtig verwoord opnieuw Frank. En blij om te horen dat je soms ook je mindere momenten hebt. Ik ben er inmiddels achter dat je een hekel aan een berg kunt hebben 😉😁
  4. Nico:
    6 mei 2022
    Je hebt ‘t weer gehaald, petje af Frank, veel bewondering voor deze prestatie. Gaaf om te lezen dat het weer een groot avontuur geweest is inclusief mooie en minder mooie momenten. Goede thuisreis en lekker uitrusten met de benen omhoog!
  5. Corrie Domen:
    7 mei 2022
    Knap hoor Frank, petje af en alle andere verhalen horen we graag nog van je later. Annie haalt je kekker op en dan weer naar huis. En geniet lekker na van al je mooie ervaringen. Groetjes Aad en Corrie
  6. Vincent en Petronel:
    7 mei 2022
    Van harte gefeliciteerd, Frank. Je hebt het weer gedaan, in minimale tijd. Je laatste foto lijkt me van Finistera, een mooie ervaring. Geniet nog even, en kom gezond weer thuis. Hartelijke groet van ons beiden.
  7. Henk LOOIJE:
    7 mei 2022
    Machtig man , dat je het zonder blessureleed heb voltooid. Echt diep respect . Elke dag was eigenlijk zoals je het heb beschreven een nieuw avontuur en dat zijn blijvende mooie herinneringen. Klasse .
  8. Peter Wesstein, broer van....:
    7 mei 2022
    Misschien ben je al thuis, maar mooi dat je het gehaald hebt. Is weer een mooie tocht geweest met fijne ontmoetingen. Top!!
  9. Jaap:
    9 mei 2022
    Even geen tijd gehad om je verslag te lezen. Je bent dus goed aangekomen. GEFELICITEERD. Een moment met een dubbel gevoel. Blij dat je het in goede gezondheid hebt mogen en kunnen doen, maar jammer dat het er op zit. Ondertussen ben je thuis begrijp ik. Ik wens je een " zachte landing ".
  10. Jeannette looije:
    16 mei 2022
    Hoi Frank .
    Wat goed dat het gelukt is .
    Zeker fijn om weer thuis te zijn .
    Nagenieten maar .
  11. Nelie Griffioen:
    1 juni 2022
    Wel bijna een maand later,maar alsnog gefeliciteerd met deze prestatie Frank.
    Bedankt voor je mooie verhalen en foto"s,dan komen er weer herinneringen boven....
    Begrijp dat het nu voelt van dit is de laatste keer,maar misschien begint het over een aantal jaren toch weer te "kriebelen",maar alsnog deze mooie ervaring pakken ze je niet meer af.
    Met wandelgroeten van Nelie.