Salinas

14 mei 2017 - Salinas, Spanje

Ik vind het niet erg dat ik de grote steden nu achter de rug heb. De steden zelf zijn best aardig om te zien of te verblijven maar de toeloop en ook de weg er weer uit is vaak erg saai. Over het algemeen is de kustroute best goed aangegeven. De gele pijlen zijn er in alle soorten en maten en staan soms op de gekste plekken. B.v. op mobiele vuilcontainers, die dan maar net goed geplaatst moeten zijn :) Dan zijn er ook de meer formele tegels met de Jacobsschelp, gemetseld op muurtjes, paaltjes of in het trottoir. Maar in de grotere steden of stadjes mankeert er nog wel eens wat aan de bewegwijzering. Vaak is in die gevallen de beschrijving in het routeboekje wat gedetailleerder maar soms voldoet ook het boekje niet.

Vandaag was dat het geval in zowel Gijon als in het stadje Aviles. Veel oponthoud en de verkeerde kant op lopen zijn het gevolg. Gelukkig zijn de Spanjaarden op zich heel bereidwillig om je te helpen, ook al spreekt er geen een ook maar een beetje engels. Geeft niet, hoort er allemaal bij.

Het was een beetje een rare etappe vandaag. Deels door prachtige natuur en over redelijk vlak terrein en deels door gebieden met veel vieze industrie. Maar ook dat kom je tegen op de Camino. Het einddoel van vandaag was Salinas, een plaatsje met een prachtig strand waar veel gesurfd wordt. Het is in de loop van de dag echt warm geworden (boven 25 gr.) dus het was gezellig druk bij het strand. Er wordt ook voor de komende dagen warm weer voorspeld dus ik start extra vroeg morgen. Het wordt een langere en lastige etappe. Ach, we zien het wel.

1. Henk LOOIJE:
    14 mei 2017
    Als je na al die etappes zegt over morgen ach we zien wel, dan zit je goed in je vel. Ga zo langzamerhand het gevoel vinden, dat je het allemaal een eitje vindt. Mooi dat het zo lekker gaat. Miek zit net een boek te lezen over een pelgrimsroute en daar staat in o.a. "de weg zegt de wandelaar niet wat hem wacht" Je weet dus niet allemaal wat er allemaal nog staat te gebeuren. Dat is nou net wat het allemaal spannend houdt.
  2. Nico:
    14 mei 2017
    Het weekend zit er alweer op Frank, of zeg ik nu iets heel geks in jouw ogen? Heb je nog benul van de dagen van de week vraag ik me af? Je hebt niet met bord op schoot naar Studio Sport.. nee natuurlijk niet.
    Het klinkt nog steeds heel gaaf, elke dag lopen door het landschap, afwisselend dus nooit hetzelfde, de foto's laten het ook mooi zien.
    Geniet nog even van de zondagavond, morgen maandag en dan weer ertegenaan!
  3. Henk en Ria Aalbregt:
    14 mei 2017
    Wat gaaf Frank dat t je zo goed afgaat allemaal! Heb vandaag n artikel gelezen over n pelgrimshotel D'Aubrac Le Comptoir. de eigenaren wisten niet precies wat ze met het huis aan moesten, n huis met Tibetaanse lambrisering, donkere gangen met spiegels, een salon en gastenkamers. maar heden ten dage kan men oa slapen in de Romanov kamer, n kamer met n antiek houten hemelbed met pels (!)...deze kamer oogt als n plaatje uit n Russische datsja. Wat ik maar wil zeggen Frank....ik hoop dat je je wekkertje bij je hebt om uit zo'n soort bed op tijd de rit weer aan te gaan! Wat ook heel herkenbaar is voor de Camino ganger is dat boven de spiegel bij de wastafel....de Jakobs schelp hangt. Er hangt denk ik wel een prijskaartje aan t huren van zo'n kamer...dus een kamer met n heleboel matties zoals je al liet zien ...voldoet ook wel.Een goede tocht morgen maar weer...en je hebt t over warm weer : smeer je goed in jongen!
    en oh ja....hier in Nederland en dan met name in 010...is het groot feest!
  4. Frank:
    14 mei 2017
    Nee, het is geen eitje. Ik zie elke dag wel in meer of mindere mate af. Zeker bij een moeizame klim of modderige passages of als ik de weg even kwijt ben. Maar ik kom elke dag heelhuids aan en herstel vrij snel dus we gaan niet klagen.
  5. Frank:
    14 mei 2017
    Nee Nico, veel benul van de week heb ik niet. Toch moet ik met name in het weekend oppassen, de winkels sluiten dan veel eerder en ik moet niet zonder proviand komen te zitten.

Haha Ria, de pensionnetjes waar ik tot nu in verbleef voldoen niet helemaal aan je beschrijvingen. Maar dat geeft niet, ik heb niet veel nodig. Een bed en een douche is voldoende :)
  6. Karin (van Mirjam):
    14 mei 2017
    Mooi Frank, keep up the spirit! Leuk je verhalen te lezen en de foto's te zien; nooit geweten dat er dergelijke herbergen etc zijn voor de pelgrims....komt op mn lijst voor later als ik groot ben ;).
    Ik als opper koe ben nog wel benieuwd: zie je nog wat boeren en koeien daar of is t veel te droog?
  7. Frank:
    15 mei 2017
    Nee Karin, dit deel van Spanje is zeker niet droog, dus er zijn volop koeien te zien. En anders hoor je ze wel met al die bellen om hun nek. Boeren zie ik zo af en toe ook...zonder bel:)