Gernika

1 mei 2017 - Gernika-Lumo, Spanje

Vandaag aangekomen in Gernika. Een prachtige route door een heel afwisseld landschap en ook nog eens heerlijk zonnig weer. Heerlijk na de regen en harde wind van gisteren. Wel uitkijken want het is daarom nog wel behoorlijk blubberig op sommige hellingen. Opnieuw vroeg opgestaan en op pad gegaan. In een nog  dampende en heerlijk ruikende natuur is dat zelfs voor mij geen straf.

Gisterenavond was het met een aantal jonge mensen nog erg gezellig in de refugio. Zie de (slecht belichte) foto. De man vooraan met de deken is Erwin uit Amsterdam. Nadat hij vorig jaar de Franse camino gelopen heeft loopt hij dit jaar de camino del norte ter nagedachtenis van zijn recent overleden vader. Hij is absoluut niet sportief, drinkt en rookt veel, kan niet klimmen en doet bijna twee keer zo lang over een etappe als de meesten. De Duitse jongen met de gietaar is Maurits. Een jongen met veel issues. In februari heeft hij alles achter zich gelaten in Duitsland en sindsdien zwerft hij door Europa. Nu loopt hij de camino samen met een vriend (rechts op de foto) die hij ergens onderweg tegengekomen is en die met hem meereist.

Zo zijn er vele verhalen te vertellen maar dat een andere keer. Over een paar dagen zal ik ook iets schrijven hoe ik zelf de camino tot dat moment beleef.

Vandaag niet zo'n heel zware etappe en zoals op een foto te zien is zijn we bij steile stukken zelfs geholpen door een groot aantal trappen. Aan het eind heb ik nog een half uurtje moeten wachten voordat de herberg open ging dus dan maar de tijd doden met een lekkere koek. Morgen een wat langer stuk naar Bilbao.

PS: erg bedankt voor de leuke reacties!!!

1. Peter Wesstein, broer van....:
    1 mei 2017
    Mooie plaatjes. Leuk al die ontmoetingen met andere wandelaars!
  2. Joelle:
    1 mei 2017
    Je gaat lekker! Mooie omgeving weer hoor. Als wandelen niet zo'n straf was, zou het bijna aantrekkelijk worden ;)
  3. Henk looije:
    1 mei 2017
    Toch mooi als je allerlei mensen van verschillende pluimage tegenkomt. Ik ben na jouw verhaal eens gaan googlelen en kwam terecht bij het dagboek van die zwerver waar jij over schreef. Ik las over jou :Der Frank ist der Paradiesvogel aus der Niederlanden. Wenn er so schnell weiter geht ist er jedentags da bevor die Hühner ein Ei gelegt haben. Ja en dan moet je het doen met een koek????
  4. Frank:
    1 mei 2017
    Du hast gut gegoogeld ja
  5. Petronella van der Giessen:
    1 mei 2017
    :) leuk je verhaal te lezen en de reactie van Henk wat hij gegoogeld had over die Duitser over jou
    Ja en die trap is wel handig als het modderig is
    groetjes, Paradiesvogel
  6. Alice:
    2 mei 2017
    ygffffffooo......3333333333jjjjjjjjjjjjjjmbtooozhbmbjhgf5opllllllllllllllllllllllllllltlbtuodsazxcbvgfrtyecvbgft6uyombmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmcv,mnjhyu7opuhbnm.ijkytgbvmn.lokoiujklloooooooooooooooooooooooooooooooooooooooouytrefvbnmu7hjjuuytrecgfjoiuytredf-iku mmjhfdsdrdgm.kkkk
    Wat ik wilde zeggen: ik mis je lieve opa!!
  7. Vincent en Petronel:
    2 mei 2017
    Ik ben enkele dagen zonder laptop geweest: naar de bekerfinale Vitesse- AZ, die - tot mijn vreugde als (oud)Arnhemmer - door Vitesse is gewonnen. Jij hebt het over glibberige paden: is het weer daar regenachtig? Leuk te vernemen dat je zoveel ontmoetingen hebt. Ieder heeft een interessant verhaal. Prachtige foto's, een mooi landschap. Daar kun je van genieten.
  8. Frank:
    2 mei 2017
    Ik mis jou ook hoor Ferre!!! Heel veel kusjes. En als ik terugkom gaan we weer voetballen toch???
  9. Frank:
    2 mei 2017
    Vincent: het is een beetje wisselvallig weer. Meestal wel lekker zonnig maar het heeft twee dagen geleden wel flink geregend. Vandaag ook het hele traject in de regen gelopen maar geen probleem hoor. Gelukkig geen wind.