Bilbao

2 mei 2017 - Bilbao, Spanje

En het kon natuurlijk niet uitblijven, vandaag de hele route in de regen gelopen. Zo'n lichte druilerige regen maar helemaal geen wind dus best goed te doen. En bij aankomst in Bilbao werd het precies weer droog.

Geen spectaculaire route, wel mooi hoor met venijnige heuvels in het begin en een nog venijnigere berg vlakvoor Bilbao. Bijna geen foto's onderweg want de camera zit ver ingepakt in de rugzak met daaromheen weer een hoes.

Misschien een goed moment om iets te vertellen over de herbergen waar ik tot nu toe geslapen heb. Er zijn feitelijk twee soorten: de refugio donativa, geleid door vrijwilligers en uitsluitend bestemd voor pelgrims. Het woord zegt het al, er wordt alleen verwacht dat je een donatie geeft. In de praktijk betekent dit vijf euro. Daarnaast zijn er de privé herbergen waar ook niet pelgrims kunnen verblijven. De kosten daarvan zijn meestal rond de achttien euro. Wel incl. een sober ontbeid. De donativa's zijn meestal iets soberder maar veel verschil is er niet. Beiden hebben slaapzalen met stapelbedden en hebben dezelfde echte Camino sfeer. Het regime is vroeg naar bed (ca. half tien) en vroeg er weer uit (vanaf half zes). Wat mij betreft ietsjes anders dan thuis. Het verblijf is er echt heel leuk maar er zijn ook nadelen: de soms kinderachtige regeltjes en het gesnurk in de nacht. Afgelopen nacht dacht ik echt dat ik omgeven was door een leger luidruchtige zombies. Nooit geweten dat mensen zulke enge geluiden kunnen maken in hun slaap.

Daarom zit ik nu lekker in Bilbao in een pensionnetje. Even lekker bijslapen, een paar wasjes doen en relaxen in me'n eentje.

Op een van de foto's zie je trappen ook achtergrond. Die liggen op de route van vandaag. Een ander foto laat een route aanduiding zien die hier op de straat is aangebracht. Op de foto vanaf de brug is links een foodmarket te zien met hele lekkere dingen. Daar ga ik vanavond wel iets vinden. De kerk tenslotte is de Catedral de Santiago, ook opgenomen in de route en waar ik binnen een kaarsje heb gebrand voor al m'n dierbaren die er niet meer zijn.

Morgen zien we wel weer verder.

1. Henk looije:
    2 mei 2017
    Je verhaal over de stapelbedden roept bij mij toch herinneringen op toen we vroeger tijdens de Europese tienertoer in jeugdherbergen verbleven. De ervaring op zo’n slaapzaal van het gesnurk en ander ventilatieschachtgeluiden kan ik mij levendig herinneren. Begrijp dus best dat jij ook even je toevlucht heb gezocht in een pensionnetje. Sleep well to-night
  2. Karel:
    2 mei 2017
    Wow, gisteren in Guernica waar Picasso 80 jaar geleden zijn inspiratie voor een schilderij vond. Vandaag in Bilbao, de stad van onder andere het Guggenheim Museum. Zo kom je nog een ergens…. Volgens Weeronline schijnt morgen het zonnetje rondom Bilbao, geniet ervan! Hier krijgen de plantjes weer gratis water…
  3. Leo en Anne Marie:
    2 mei 2017
    Ik voel met je mee Frank. Wij hebben geen slaapzaal maar wel Boever en die kan er ook wat van. Goed idee om nu maar een privé slaapplek te zoeken. Super leuk om al je avonturen terug te lezen, we blijven je volgen. Veel wandelplezier!