Silleda

2 mei 2022 - Silleda, Spanje

Dit verhaaltje had ik al een paar dagen geleden willen plaatsen, maar door slechte internetverbindingen e.d. lukte dat helaas niet. Bij deze dan..

Het gaat nog steeds prima. Ik loop al ruim een week in Galicië en dat betekende een radicale verandering in het landschap. Van de lege hoogvlaktes van de Extramedura naar het lieflijke groene heuvelgebied van Galicië met z’n vele, vaak verlaten, dorpjes en prachtige vergezichten. Niet dat het makkelijker is geworden,  integendeel, de te overbruggen hoogteverschillen zijn vaak lastig en moeizaam. Maar de prachtige omgeving vergoedt veel. Toeristisch is het nog steeds absoluut niet. Alles wat je ziet is authentiek, dat is ook zo bijzonder. Maar in elk dorp zie je ook wel de lelijkheid ervan: vervallen en verlaten huizen en schuren. Het weer is overigens al ruim een week prima. Soms wat bewolkt en tussen de 17 en 20 graden, met koele nachten. En nauwelijks wind!!

Het voordeel van de vele dorpjes is ook dat ik me minder zorgen hoef te maken over mee te nemen proviand. Ontbijten kan bijna altijd in vroeg geopende bars, net zoals koffie en lunch onderweg. Wel zo leuk ook, er zijn altijd wel een paar bekende lopers daar. Een paar bars pak ik er even uit: onderweg kwam ik, samen met Joachim, een mij bekende loper uit Duitsland, in een zeer authentieke bar, geleid door een vrouw, die jaren in Duitsland heeft gewoond en terugkwam om voor haar oude moeder te zorgen. Zie de foto met de oude vrouw bij de kachel. Een andere bijzondere bar is er een waar tienduizenden beschreven schelpen aan het plafond en de wanden bevestigd zijn. Zie foto. Met heerlijke muziek heb ik daar een prima half uurtje doorgebracht.

Met de genoemde Joachim en daarbij ook Jean Luc uit Frankrijk heb ik de afgelopen dagen veel tijd doorgebracht. Met name tijdens de middagborrel en het avondeten. Veel plezier met ze gehad. Nu zijn we elkaar een beetje uit het oog verloren, maar zo gaat dat.

Ik zit overigens al een eindje binnen de laatste honderd kilometer. A.s. woensdag hoop ik Santiago binnen te lopen. Dan zit het er alweer op. Vind ik prima hoor, het lijf is eerlijk gezegd ook wel aan wat rust toe. Zeker in de vroege ochtend duurt het even voordat ik op gang kom. Soms zijn het de spieren in de bovenbenen, soms die van de onderrug, die gevoeliger worden. De meeste last krijg ik daarvan juist als ik niet loop, in de avond dus. Maar goed, nog twee etappes van ca. 20 km elk, dus dat moet wel lukken. Ook vandaag bewust voor een korte etappe gekozen.

Dan volgen nog een paar vrije dagen in Santiago, pas zaterdagmiddag vlieg ik terug naar huis. In elk geval wil ik in Santiago nog een pelgrimsmis in de grote kathedraal meemaken. En hopelijk lukt het om met een bus of zo een dagje naar Finisterre te gaan. Dat is 5 jaar geleden niet gelukt, dus opnieuw proberen maar. Feitelijk is dat, of Muxia, het eindpunt van elke Spaanse Camino. Daarnaast hoop ik dat ik nog een paar mij bekende lopers tegenkom in Santiago. Daar heb ik wel goede hoop op. En dan zaterdagmiddag naar huis. Helemaal goed.

Als ik in Santiago ben zal ik nog een laatste stukje plaatsen. Tot dan.

1. Peter Wesstein, broer van....:
    2 mei 2022
    O jee, al in de laatste week. Nog één week met mooie omgeving met goed weer en misschien andere mensen die je ontmoet.
    Veel plezier weer!!
  2. Henk LOOIJE:
    2 mei 2022
    Inderdaad heel veel plezier nog die laatste dagen. Chapeau.
  3. Karel:
    2 mei 2022
    Wat gaat de tijd toch snel…nog maar 2 etappes. Fijn dat in het 2e deel van de Camino het weer opknapte. Lopend door Zuid Europa verwacht je toch wel wat voorjaarsweer. Mooie laatste etappes en fijne dagen in Santiago de C. & Finisterre (doen hoor deze keer).
  4. Jaap:
    2 mei 2022
    Leuk om je verhaal weer te lezen. Mooie foto's trouwens. Het zit er dus bijna op. Dubbel gevoel denk ik. Geniet nog van de komende dagen.
  5. Frank Arbouw:
    2 mei 2022
    Het gaat zeker snel en je bent er al bijna. Heb je een stukje hard gelopen.
    Gelukkig is het weer beter en kan je zo in mooi weer de laatste etappes afleggen. Wat een avontuur
  6. Henk en Ria Aalbregt:
    2 mei 2022
    We hebben ook deze reis weer genoten van je foto’s en bijbehorende verhalen Frank.
    Heerlijk ook dat je de afgelopen week goed wandelweer heb gehad.
    T mooiste aan deze reis zal wel de ‘verbondenheid’ zijn met de andere mensen die hier aan mee doen.
    Geniet nog van de laatste kilometers…we gaan t lezen!
  7. Geert:
    2 mei 2022
    Voor de thuisblijvers lijkt het inderdaad nog sneller te gaan. Waren mooie verslagen Frank, goed beeld gekregen hoe het is om een camino te lopen. Tot snel.
  8. Corrie Domen:
    3 mei 2022
    Hoi Frank, je bent er bijna wat knap. Ik heb veel bewondering voor je en wat heb ik genoten van je mooie foto’s en reisverhalen. Bedankt voor het delen. Wij wensen je nog een paar mooie dagen toe en wensen je een goede terugreis naar huis. Groetjes Aad en Corrie
  9. Vincent en Petronel:
    4 mei 2022
    Weer heel leuke en mooie foto's Frank. En je verhaal is nog steeds erg beeldend en boeiend. Het zit er nu bijna voor je op, als het goed is kom je vandaag in Santiago aan. knap gedaan, petje af!! Als je kunt: Finistera is echt de moeite waard om (met de bus) naar toe te gaan. Veel genoegen op de laatste dagen.
  10. Jurgen:
    4 mei 2022
    Wauw Frank, al bijna weer op je eindpunt van je Camino. Wat is de tijd snel gegaan. Prachtige prestatie weer. Mooie foto's ook. Het is een fraai verhaal geworden.
  11. Gonda van den Broeck:
    5 mei 2022
    n Geweldige prestatie heb je geleverd Frank. Geniet nog van de laatste dagen daar. Er is nog een vol programma begrijp ik. Het zal inderdaad leuk voor je zijn als je daar nog bekenden tegen gaat komen.
    Neem alle mooie herinneringen met je mee en ga maar weer fijn op huis aan Frank. Daar gaat de zon je verwelkomen en vast nog veel meer.
    t Zal een warm welkom zijn.
    Een goede terugreis en tot ziens. Jan en Gonda.