Baamonde

21 mei 2017 - Baamonde, Spanje

Vandaag was het met ca.20 km een korte etappe. Omdat de overnachtingsmogelijkheden in deze afgelegen streek schaars zijn is een andere indeling van de route niet mogelijk. De donativos buiten beschouwing gelaten :)  De afgelopen etappes waren wat langer, net zoals die van morgen, dus het komt eigenlijk wel goed uit. Een echte vrije middag zeg maar.

Volgens mijn routeboekje zou de etappe van vandaag niet zo spectaculair zijn. Opnieuw ben ik het niet eens met de schrijver. Het spectaculaire zit vaak ook in de kleinere dingen: een super leuk hondje, oude vervallen huizen, waarvan de geschiedenis je bijna kunt voelen en zo veel meer. Als je er maar echt oog voor hebt.

Vandaag heb ik een heel eind gelopen met Tom uit Duitsland. Een schrijver van wetenschappelijk werk maar hij heeft ook een boekje geschreven over zijn hond. Nu denkt hij na over een echte roman. Degenen die bekend zijn met de boeken Paulo Coelho weten dat deze ontmoeting geen toeval is :) Tom is ook zeer begaan met het leed van met name de honden in Spanje. Zo vaak heb ik ook gezien dat honden erg slecht behandeld worden. Elke hond die we tegenkwamen moest hij gewoon even aandacht geven.

Tot mijn verrassing kwam ik ook twee oude bekenden tegen. De Italianen Valerio en Hugo, die ik een tijdje geleden een aantal malen in herbergen ben tegen gekomen. Helaas spreken zij alleen Italiaans en ik niet dus communiceren is lastig.

Ik ben nu in Baamonde waar ik een plek in een hostel heb weten te bemachtigen. Feitje: bijzonder hier is een oeroude tamme kastanje voor de kerk: een in het binnenste van de holle stam, uit eigen hout gesneden Maria met kind. Hiermee redde de beeldhouwer Victor Corral in 1937 de boom van de kap.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bram en Marianne:
    21 mei 2017
    Al lezende krijg ik steeds meer zin om zelf zoiets mee te maken. Lijkt me heel apart. Zegt iets over jouw verhalen en foto's. Al die contacten vooral. Maar tussendoor wel veel alleen, dat zou mij minder bevallen, denk ik. Hoe zit dat bij jou? In je uppie? Gr bram
  2. Henk LOOIJE:
    21 mei 2017
    Ik dacht steeds dat je op kompas liep en op gevoel. Zie je een pijl of mis je hem net. Nu lees ik dat je gewoon met een Tom Tom loopt. Dat kan natuurlijk iedereen. Heb ook met je lief gesproken, gewoon in het Westlands, daar was geen woord Fran(k)s bij. We verstonden elkaar goed, communicatie dus geen probleem. Veel verhalen uitgewisseld en uiteindelijk bleek dat we toch uit het zelfde hout waren gesneden
  3. Frank:
    21 mei 2017
    Voor mij is geen probleem om alleen te zijn. Vind ik wel ok, geeft veel ruimte om na te denken en te genieten van de omgeving.